Veeleisende Marketeers

Als marketeer moet je veeleisend zijn, simpelweg omdat er veel van je wordt verwacht. Je moet in staat zijn veel ballen in de lucht te houden, overal over mee te kunnen praten en snel te kunnen schakelen. Daarnaast moet je in staat zijn om de korte en lange termijn met elkaar te verbinden, interne en externe klanten tevreden te houden en meer resultaat te behalen met steeds minder middelen.

Kortom, het leven van een marketeer is veeleisend en dus moet je als marketeer ook veeleisend zijn. Naar jezelf, maar ook naar iedereen die je nodig hebt om jouw marketingdoelen te kunnen realiseren. De perfecte marketeer is dan ook een verbinder, dat komt zowel uit onderzoek als uit de praktijk duidelijk naar voren. Maar verbinden betekent niet dat je elkaar niet op scherp mag zetten. Het betekent niet dat je niet constructief kritisch moet blijven en niet te snel tevreden moet zijn met het geleverde resultaat. Veeleisend betekent ook niet dat je niet respectvol moet zijn naar de mensen om je heen, je moet echter wel heel duidelijk zijn. Duidelijk richting de beslissers binnen de organisatie, duidelijk richting je eigen team, duidelijk richting je partners en altijd en bovenal duidelijk naar jezelf.

Deze duidelijkheid geldt vanzelfsprekend voor alle stappen in het proces, van begin tot eind. Zijn de doelstellingen die de organisatie aan marketing oplegt daadwerkelijk marketingdoelstellingen? Mag marketing vervolgens meepraten en zelfs meebeslissen over de factoren die van invloed zijn op het realiseren van deze doelstellingen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de financial en human resources die nodig zijn. Denk aan zaken als innovatie en productontwikkeling die vaak niet meer onder marketing vallen. Of denk aan de commerciële strategie of prijsstrategie die rechtstreeks invloed heeft op het wel of niet realiseren van de marketingdoelstellingen. Als je als marketeer akkoord gaat met de opgelegde doelstellingen, dan accepteer je ook de bijbehorende verantwoordelijkheden. Wees dus veeleisend bij het accepteren van dergelijke doelstellingen. En wees vervolgens even veeleisend naar jouw team en partners – zowel jouw interne als externe partners – om deze doelstellingen gezamenlijk te realiseren.

Communicatie speelt hierbij een cruciale rol, zoals bij alle belangrijke organisatiebeslissingen. Bij communicatie geldt echter dezelfde valkuil als bij marketing zelf. Iedereen denkt dat hij of zij er verstand van heeft, terwijl dit vaak niet het geval is. Is het volstrekt duidelijk wat de opdracht inhoudt, binnen welke kaders deze dient te worden vervuld, welke resources beschikbaar zijn en wat de evaluatiecriteria zijn? Is het duidelijk wat jij van alle betrokkenen verwacht? Niet voor niets leren marketeers dat doelstellingen SMART moeten zijn. Dat is niet alleen een handig hulpmiddel, het is tegelijkertijd een vereiste om een doelstelling succesvol te kunnen realiseren. De communicatie moet dus uitermate scherp zijn, iets wat in een vakgebied met wollig taalgebruik en een voorkeur voor zelf bedachte termen en afkortingen veelal een uitdaging blijkt de zijn. Waar consultants regelmatig gebruik maken van zogenaamde metataal om de complexiteit van hun opdracht te benadrukken, maken marketeers de opdracht juist extra complex door de onduidelijkheid van hun taalgebruik.

Als gevolg van deze onduidelijkheid worden er aannames gemaakt en zoals we allemaal ondertussen ongetwijfeld hebben geleerd maken aannames een ‘ASS out of U and ME’. Kortom; wees scherp, wees duidelijk en wees bovenal veeleisend. Dat vereist misschien meer van een marketeer, maar je krijgt er uiteindelijk veel meer voor terug.

Download artikel 19 | MarketingTribune #2, 2025

julian@brandgurus.nl

Vorige
Vorige

Intelligente Marketeers

Volgende
Volgende

De meerwaarde van marketing